Saturday, September 17, 2011

3 برنامه تنظیم بازار مسکن

تنظیم بازار مسکن با سه برنامه ای  خبرهای سیاسی  که خاصیت «مقابله با سوداگری»، «کنترل قیمت ها» و «افزایش عرضه» را به دنبال دارد، به عنوان اولویت های وزارت راه وشهرسازی در دستور کار دولت قرار گرفته است.
معاونت امور مسکن وزارت راه وشهرسازی بعد از مطالعه روی نیازهای آتی بازار مسکن تصمیم گرفته در کنار تنها طرح موجود –مسکن مهر- از پروژه های عملیاتی جدیدتری رونمایی کند که کاربری  خبرهای اقتصادی   غالب آنها، مهار قیمت در زمان رونق و جلوگیری از افت ساخت وساز در دوره رکود است.
اولین برنامه مصوب که از امسال تا پایان سال 94 در سطح کشور به اجرا درمی آید تعیین مرز حداقلی برای  خبرهای بین الملل  حجم ساخت وسازهای مسکونی است به طوری که سرمایه گذاری برای ساخت نباید سالانه از 850 هزار واحد مسکونی کمتر باشد.
این خط قرمز قرار است از کم کاری سازنده ها در دوره های رکود که افت شدید در عرضه را به همراه دارد، جلوگیری کند.
در این برنامه پیش بینی شده با تکلیف جدید انبوه سازان در خبرهای فرهنگی  کنار ساخت وسازهای مسکن مهر کل نیاز سالانه در بازار مسکن که با توجه به میانگین رشد جمعیت و ازدواج ها محاسبه شده است، تامین شود.
به گزارش «دنیای اقتصاد» در سال 88 که رکود مسکن به اوج رسیده بود، حجم ساخت وسازهای مسکونی در تهران و کشور به ترتیب 43 درصد و 17 درصد افت کرد. این در حالی است که برای امسال و سال آینده که بازار مسکن سالانه با حدود یک میلیون و 600 هزار متقاضی روبه رو می شود، نه تنها کاهش عرضه به صلاح نیست، بلکه رشد تدریجی حجم فعالیت ها باید از قبل تضمین شده باشد.
نرخ گذاری آپارتمان ها، چگونه؟
نرخ گذاری آپارتما ن ها برای خرید وفروش نیز از جمله برنامه هایی است که هم اکنون در وزارت راه وشهرسازی در دست تدوین قرار دارد که به موجب آن «ارزش واقعی» واحدهای خبرهای علمی پژوهشی   مسکونی پایتخت در قالب نظام قیمت گذاری محاسبه می شود.
وزارت راه وشهرسازی برای برآورد ارزش آپارتمان های موجود در تهران همکاری مشترکی را با مرکز آمار، شهرداری و همچنین وزارت بازرگانی شروع کرده و در نظر دارد با تقسیم محدوده شهر تهران به حدود 40 هزار بلوک مجزا –بلوک ریزتر از محله است و در حد کوچه را شامل می شود- قیمت مرجع هر 40 تا 50 واحدمسکونی را مشخص کند و در خبرهای حوزه ودانشگاه   عین حال «چک لیست» تجهیزات و مشخصات درونی آپارتمان ها در اختیار بنگاه های مسکن قرار داده شود تا متناسب با امکانات واحدها، درصدی به قیمت مرجع کم یا اضافه شود و رقم نهایی به عنوان قیمت قابل قبول برای معامله در اختیار خریدار و فروشنده قرار بگیرد.
برخورد سنگین با خانه های خالی
همچنین برنامه سومی نیز در راه آمدن به بازار معاملات مسکن است که هدف آن لغو حبس واحدهای مسکونی و عرضه آنها به بازار مصرف است.
معاونت امور مسکن وزارت راه وشهرسازی بسته ای برای اخذ مالیات از خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده که به این ترتیب در دولت جمع بندی ها برای مقابله با خانه های خالی به انجام رسیده و هم اکنون بر سر نرخ مالیات و همچنین نحوه دریافت آن از مالکان خانه های خالی، بررسی ها ادامه دارد.
مالیاتی که فعلا برای خانه های خالی پیشنهاد شده به این صورت است که سالانه نرخ پایه مالیات به صورت تصاعدی افزایش پیدا کند که گزینه اصلی برای نرخ پایه، ارزش اجاره روز آپارتمان  خبرهای دین واندیشه  ها است تا این رقم سنگین بتواند ضمن اعمال بازدارندگی در افزایش خانه های خالی، آپارتمان های بدون استفاده موجود را در فاصله ای کوتاه روانه بازار مصرفی کند. در حال حاضر هیچ نوع مالیاتی از عاملان سوداگری در بازار مسکن شامل مالکان زمین های بایر، خانه های خالی و کسانی که در طول سال بیش از دو بار ملک معامله می کنند، دریافت نمی شود؛ در حالی که در قانون ساماندهی مسکن که دو سال از تصویب و اجرای آن می گذرد به صراحت بر دریافت مالیات حداقل 12 درصدی از سوداگران تاکید شده است.
روایت معاون وزیر از برنامه ها
ابوالفضل صومعه لو معاون امور مسکن وزیر راه وشهرسازی درباره جزئیات برنامه های خبرهای اجتماعی   جدید به «دنیای اقتصاد» گفت: برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی برای تنظیم بازار مسکن و به خصوص بازار اجاره داریم که بخشی از این برنامه ها تعیین قیمت کارشناسی و ارزش واقعی واحدهای مسکونی است. بنا داریم با استفاده از بلوک بندی و در نظر گرفتن پارامترهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، فضایی (مکانی)، دسترسی به خدمات شهری و زیرساخت ها و کلیه عوامل موثر بر قیمت که قابلیت اندازه گیری کمی را داشته باشند، از طریق یک مدل پویا، قیمت آپارتمان ها را در سطح بلوک تعیین کنیم.
صومعه لو اظهار امیدواری کرد: نتایج این پروژه که در آن از نقشه های سیستم GIS نیز استفاده می شود، به عنوان ابزار نظارتی-کنترلی به زودی در بازار مسکن مورد استفاده قرار گیرد.
معاون امور مسکن وزارت راه وشهرسازی همچنین درباره پرونده خانه های خالی در تهران نیز گفت: وزارت اقتصاد از سال گذشته به دنبال اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم بوده که در این راستا ما با استفاده از فرصت فراهم شده، نظرات اصلاحی در این خصوص را به شکل بسته کامل حاوی موضوع خانه های خالی که یکی از موارد مهم است، به این وزارتخانه ارزانترین تور آنتالیا   ارائه کرده ایم که در صورت تصویب کمک موثری به تنظیم بازار مسکن خواهد شد. صومعه لو تصریح کرد: شناسایی خانه های خالی نیازمند مشارکت برخی نهادها است که البته اخیرا تعاملاتی با وزارت نیرو، سازمان تعزیرات، شهرداری ها و مشاورین املاک صورت گرفته است.
وی با تاکید براینکه بسیاری از مالکان خانه های خالی به امید افزایش قیمت از عرضه اجتناب می کنند، گفت: شواهد میدانی حاکی از آن است که تعداد خانه های خالی در تهران اندکی بیشتر از استانداردهای جهانی (4 درصد) است.
هر سال حداقل 850 هزار واحد
معاون امور مسکن وزارت راه وشهرسازی درباره تعیین حداقل حجم ساخت وساز نیز گفت: براساس جدولی که تنظیم کرده ایم در فاصله سال های 90 تا پایان 94 باید حداقل 4 میلیون و 800 هزار واحد  ارزانترین تور ترکیه  مسکونی جدید ساخته شود تا بخشی از ماموریت تنظیم بازار مسکن از این طریق انجام و محقق شود
اگر قصد خرید خانه در نیمه های شمالی شهرتهران در همین روزها را دارید بهتر است بدانید حداقل بودجه شما برای یک واحد آپارتمان نوساز با متراژ متوسط(بین 70 تا 100 متر) معادل 2 میلیون تومان به ازای هر مترمربع باید باشد.

گشتی در بین واحدهای آماده برای خرید و فروش پایتخت نشان می دهد؛ در میان واحدهایی با متراژ متوسط بین 70 تا 100 متر که تقریبا در نیمه های شمالی شهر قرار گرفته اند و قیمت آنها در محدوده میانگین قیمت ملک های مشابه منطقه است، خریدار حداقل برای هر متر مربع آن باید 2 میلیون تومان بودجه داشته باشد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، به جز مناطق جنوبی شهر تهران که متوسط قیمت ها پایین تر از مناطق دیگر تهران است، در سایر خیابان های شهر تهران قیمت ها کمی به بالا سوق پیدا کرده است به طوری که به عنوان مثال یک واحد 80 متری چهار سال ساخت در خیابان ویلا (در محدوده کریم خان) در طبقه چهارم، 160 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همین طورارزانترین تور مالزی   آپارتمانی 98 متری در خیایان سهروردی متری 2 میلیون و 800 هزار تومان برای فروش گذاشته شده است. به نظر می رسد این میزان قیمت گذاری رابطه مستقیمی با عمر بنا در برخی از مناطق شهر هم ندارد. به عنوان مثال یک واحد آپارتمان 80 متری در خیابان لطفی هفت تیر که 25 سال سابقه ساخت دارد متری 2 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. همچنین مالک آپارتمانی در خیابان جلفا واحد نوساز 100 متری خود را متری 3 میلیون و 200 هزار تومان قیمت گذاری کرده است. البته اگر به سراغ واحدهای مسکونی در مناطق شمالی تر پایتخت برویم مشاهده خواهیم کرد که قیمت ها آهسته آهسته به سمت بالاتر سیر می کنند. به طور مثال آپارتمانی 85 متری نوساز در ارزانترین تور اروپا   تجریش متری 5 میلیون تومان پیشنهاد شده است یا هر متر مربع واحد نوسازی در شمس آباد در طبقه پنجم و متراژی در حدود 81 متر، 2 میلیون و 400 هزار تومان قیمت گذاری شده است
زمزمه ای که اواخر سال گذشته در وزارت مسکن پیچید مبنی بر اینکه «تعدادی از واحدهای مسکونی مهر در حال ساخت در شهرهای جدید که متقاضی برای آنها وجود ندارد برای فروش به مشاوران املاک سپرده می شود»، ظاهراً قرار است به واقعیت تبدیل شود.

روز گذشته خبری در ایسنا منتشر شد که در آن از واگذاری مسوولیت فروش 4 هزار واحد مسکونی مهر پرند به بنگاه های مسکن تهران خبر داده شده بود.
به گزارش دنیای اقتصاد پیش تر – دو سال پیش- رییس جمهور بنا داشت کل مسوولیت مسکن مهر را در زمان وزارت محمد سعیدی کیا به بنگاه های املاک منتقل کند که چند روز بعد از اعلام آن به دلیل انتقادهای کارشناسی، این طرح منتفی شد.
اما اواخر سال گذشته بعد از آنکه برای 100 هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید پرند فقط حدود 50 هزار متقاضی ارزانترین تور سنگاپور   بالفعل معرفی شد، مسوولان تصمیم گرفتند برای فروش مابقی واحدها، بازاریابی مسکن مهر را به بنگاه های املاک واگذار کنند.
اکنون چنانچه طرح عرضه مسکن مهر به متقاضیان از طریق مشاوران املاک بخواهد پیگیری شود، جز اینکه هزینه های حاشیه ای مسکن مهر که روز به روز در حال افزایش است، بیشتر می شود، عایدی دیگری برای مردم نخواهد داشت.
پرسشی که وجود دارد این است؛ آیا در حالی که وزارت مسکن از طریق شبکه تهران تبلیغ واحدهای مسکونی مهر پرند را شروع کرده، اداره پست کار ثبت نام از متقاضیان را انجام می دهد و شرکت عمران شهرهای جدید نیز مدام فراخوان ثبت نام را منتشر می کند، نیازی به ورود متولی جدید برای معرفی این واحدها به مردم وجود دارد؟
به نظر می رسد اگر این واحدها برای متقاضیان مسکن جذابیت داشته باشد هیچ نیازی به تبلیغ و... نیست اما چنانچه به دلیل ضعف خدمات در شهرهای جدید، علاقه آنچنانی به سکونت در این مناطق نباشد، ابزارهای واسطه ای هم نمی توانند مفید واقع شوند.
با واگذاری مسوولیت فروش مسکن مهر به بنگاه های مسکن، هزینه ای تحت عنوان هزینه کارگزاری یا واسطه گری ا ارزانترین تور قبرس  ز متقاضیان دریافت خواهد شد که به صلاح طرح مسکن مهر نیست.



No comments:

Post a Comment