Tuesday, April 5, 2011

بازار مسکن در اسفند 89 چگونه بود؟

بازار معاملات مسکن در اسفند 89 در ارزانترین تور یونان  اکثر مناطق مختلف تهران باب میل مشاوران املاک پر رونق نبود. این در حالی است که بیشتر دلالان معاملات ملکی اظهار می کنند که اسفند ماه فرصت مناسبی بود تا بازار مسکن با رونق مواجه شود .

یکی از بنگاهداران فعال در حوالی خیابان مطهری درباره میزان رضایت از تعداد معاملات انجام شده در یک ماه باقی مانده به پایان سال 89 به دنیای اقتصاد گفت : به طور کل بازار اسفند ماه 89 برای مشاوران املاک رضایت بخش نبود، چراکه رفتار اکثر مالکان یا فروشنده ها در بازار باعث شد تا بیشتر متقاضیان از بازار خارج شوند و تصمیم خرید خود را به زمان دیگری موکول کنند .
صدر در ادامه افزود : تقریبا یک ماه قبل از شروع سال جدید نزدیک به 90 درصد از فروشندگان نرخ پیشنهادی واحدهای فروشی خود را به ضرر خریداران تغییر دادند و از بین آنها د ارزانترین تور تونس  رصد بیشتری قصد داشتند با ایجاد نوسان قیمت ، فایل فروش واحد خود را از بازار خارج کنند تا در سال جاری دوباره اقدام به عرضه ملک خود به بازار کنند .
وی تاکید کرد : در مقابل مالکانی که ارزانترین تور آفریقای جنوبی   فروشنده های کاذب بودند، تعداد اندکی فروشنده واقعی در بازار حضور داشت اما هر خریداری نمی توانست به راحتی چنین املاکی را خریداری کند، چراکه این دسته از مالکان که واحدهای خود را با قیمت های منصفانه به بازار عرضه کرده بودند ترجیح می دادند مشاوران املاک مشتریان بیشتری را برای بازدید ملک هایشان معرفی کنند چرا که نمی خواستند واحد ارزنده خود را بفروش برسانند .
این مشاور املاک تصریح کرد : در حال حاضر هم با گذشت تعطیلات نوروزی برخی فروشنده ها با مراجعه به بنگاه ها خبر از ایجاد دوباره نوسان نرخ های فروش می دهند و به تور ارزان وآسان آنکارا  دلیل اینکه به ندرت فروشنده ای راضی می شود تا از این اقدام صرف نظر کند ، بنگاهداران مسکن به آنها پیشنهاد می دهند تا برای مدت کوتاهی دست نگه دارند و در انتظار باقی بمانند، زیرا اکثر خریداران با رفت و آمد خود به بازار مسکن به این مساله اشاره می کنند که قبل از اتمام سال 89 دولت این وعده را به متقاضیان در بازار مسکن داده بود که نرخ مسکن در سال جاری نه تنها تغییر نخواهد کرد بلکه کاهش هم خواهد یافت .
از سوی دیگر مشاور املاک دیگری در منطقه ارزانترین تور مالزی  تهرانپارس درباره میزان معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در اسفند ماه سال گذشته به دنیای اقتصاد گفت : حجم معاملات ملکی در یک ماه گذشته اندک بود و بازار از لحاظ رونق تعریفی نداشت، زیرا از یک سو حدود 60 درصد از مالکان نرخ فروش واحدهای خود را دچار نوسان کردند و از طرف دیگر خریداران درباره تصمیم خود بر سر دو راهی مانده بودند چراکه وعده ای که رییس جمهور قبل از سال جدید به متقاضیان داده بود آنها دچار سردرگمی شده بودند به همین خاطر این دو دلیل باعث شد تا بازار مسکن مورد استقبال قرار نگیرد و حتی نزدیک به 30 درصد از مالکان هم قصد فروش نداشتند
بر اساس آپارتمان اجاره ای تبریز  طرح تفصیلی تهران که از این پس ناظر بر توسعه و تحول تهران محسوب می شود، قرار است به منظور افزایش بهره وری اقتصادی در جنوب پایتخت پروژه ای تحت عنوان «شهر جهانی» در این منطقه تعریف شود.

این شهر بیش از یک هزار هکتار مساحت دارد و اراضی قلعه مرغی، ایستگاه راه آهن و بافت مسکونی جوادیه را در برمی گیرد.
در طرح اقتصادی که سازمان سرمایه گذاری آپارتمان رهنی شاهین شهر   مشارکت های مردمی برای استفاده از زمین پادگان قلعه مرغی تهیه کرده، ظرفیت های این زمین و برنامه های بهره وری درآمدی آن تشریح شده است.
در شهر جهانی بر ضرورت «ایجاد مراکز خدماتی- اداری و تجاری با عملکردهای جهانی به ویژه در پهنه مرکزی»، تاکید شده و متعاقب آن ایجاد مرکز اقتصاد جهانی تهران در دستور کار قرار داده شده است. یکی از شاخص های شهر جهانی، میزان استقرار شرکت ها و موسسات چند ملیتی و فراملیتی در آن است تا به این ترتیب بتوان علاوه بر جذب شرکت های فراملیتی برای شرکت های ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می کنند نیز ارزانترین تور استانبول  بستر مناسب برای بازگشت فراهم شود.
یکی از دلایل انتخاب زمین قلعه مرغی برای تشکیل شهر جهانی، نبود گسل فعال در این منطقه عنوان شده است.
80 هکتار برای شهر جهانی
به گزارش «دنیای اقتصاد» با وجودی که سازمان سرمایه گذاری های شهرداری ارزانترین تور برزیل    تهران طرح مفصلی را برای الحاق قلعه مرغی به شهر جهانی تدوین کرده است، اما هنوز وضعیت کاربری های این زمین به طور دقیق مشخص نیست.
سید هادی ایازی، سخنگوی شهردار تهران در این مورد به دنیای اقتصاد گفت: از مجموع 300 هکتار زمین موجود در محل سابق پادگان قلعه مرغی 220 هکتار به کاربری های فرهنگی، ورزشی و فضای سبز اختصاص یافته است و 80 هکتار باقی مانده نیز در حال بررسی برای الحاق به «شهر جهانی» است.
وی با اشاره به اینکه مشاور طرح ساخت وساز در زمین قلعه مرغی، هنوز در حال مطالعه روی این سایت است، تاکید کرد: کاربری 80 هکتار زمین در قالب شهر جهانی هنوز قطعی نیست.
به گفته ایازی مطالعات مشاور در این زمینه تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.
نحوه سرمایه گذاری در قلعه مرغی
قلعه مرغی در گذشته محل اولین فرودگاه رسمی کشور بوده است، اما حالا رهن آپارتمان شیراز   بر اساس طرح جامع تهران این منطقه و فرودگاه پیرامون آن قرار است آغازی بر ایجاد مرکز جدید ساختار یافته و مدرن شهر تهران و قدمی به سمت تعادل سطح زندگی میان شمال و جنوب تهران باشد.
مالکان پادگان قلعه مرغی، ارتش و نیروی انتظامی بودند که مطابق توافقنامه مقرر شد سایت را به صورت مرحله به مرحله در اختیار مدیریت شهری تهران قرار دهند و به زمین های جایگزین نقل مکان کنند.
آن طور که سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران در نظر گرفته است، نحوه جذب سرمایه گذار و تامین منابع مالی برای تکمیل پروژه قلعه مرغی به صورت مشارکت عمومی خواهد بود. البته هنوز ارزانترین تور ارمنستان  طرح دقیقی برای رویه سرمایه گذاری در این پروژه تدوین نشده است، اما بر اساس طرح های اولیه مدل مشارکت ساخت قلعه مرغی به صورت عمومی - اجتماعی - خصوصی (pspp) خواهد بود.
زمین سایت پادگان قلعه مرغی متعلق به ناجا و ارتش بوده که در حال حاضر، از طریق شهرداری و بنیاد تعاون ناجا خریداری، آزادسازی و به عرصه شهری ملحق شده است.

پادگان قلعه مرغی کجا رفت؟
بر اساس توافقی که میان ارتش، نیروی انتظامی و ارزانترین تور اندونزی  شهرداری تهران صورت گرفته، پادگان قلعه مرغی به دو مکان مختلف در شهرری و اتوبان قم منتقل می شود.
به گزارش دنیای اقتصاد، بر این اساس قرار است که نیروی هوایی ناجا، نیروی انتظامی و هوانیروز (نیروی هوایی ارتش) به شهرری و اتوبان قم – تهران منتقل شوند، به این ترتیب که نیروی انتظامی به سایت آسمان ری که در حال حاضر به محل استقرار هواپیماهای آموزشی تعلق دارد و ارتش نیز به قطعه زمینی در اتوبان قم- تهران انتقال یابند.
گفته می شود، شهرداری تهران برای سهولت و تسریع عملیات انتقال تجهیزات ارتش و نیروی انتظامی این دو مکان را برای آنها مهیا کرده است.
البته هنوز نیروی انتظامی و ارتش به طور کامل به محل استقرار جدید خود منتقل نشده اند؛ اما به هر حال تاکنون 70 درصد زمین قلعه مرغی به شهرداری تور ارزان وآسان پکن  تهران واگذار شده است.
پیش از این نیز قرار بود زمین قلعه مرغی که به ارتش و نیروی انتظامی تعلق داشت به صورت تدریجی و در چند مرحله به شهرداری تهران منتقل شود.
شهرداری تهران با کمک بانک تعاون برای تملک زمین پادگان قلعه مرغی بیش از 500 میلیارد تومان هزینه کرده است.

دلایل مخالفت: احتمال واکنش از سوی انبوه سازان، هزینه بالا در مقابل درآمد پایین طرح، محفوظ بودن حریم مالیاتی نزد دولت
طرح شورای عالی استان ها برای باز ارزانترین تور تایلند   کردن دست شهرداری ها در اخذ عوارض اضافی از املاک بدون استفاده، بعد از بررسی در کمیسیون تخصصی مجلس، رد شد.

اعضای کمیسیون عمران در آخرین جلسه ای که در سال89 تشکیل دادند با استناد به اینکه دریافت هر آنچه که جنبه مالیاتی داشته باشد باید توسط دولت یا با پیشنهاد دولت انجام بگیرد، ورود شهرداری آپارتمان اجاره ای غرب تهران   ها به موضوع مقابله مالیاتی با خانه های متروک را غیرموجه دانسته و با طرح شورای عالی استان ها مخالفت کردند.
طرح اخذ عوارض از املاک بدون استفاده، دی ماه سال گذشته با امضای مهدی چمران رییس شورای عالی استان ها تقدیم مجلس شد با این هدف که بخشی از منابع مالی لازم برای ارائه خدمات شهری در کلانشهرها از جمله در تهران، توسط مالکان ساختمان های بدون مصرف –زاید بر استفاده شخصی- تامین شود. شورا خرید آپارتمان مرکز تهران    همچنین در طرح تاکید کرده بود خانه های خالی باعث فشار تقاضا در بازار مسکن و افزایش قیمت مسکن و اجاره بها شده و لازم است از این املاک 4 درصد عوارض نوسازی بیشتر دریافت شود.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی کننده این طرح، 5 دلیل عمده برای مخالفت با «طرح» عنوان کرده است که مهم ترین آن نگرانی از واکنش انبوه سازان به تصویب طرح است.
رییس کمیسیون عمران مجلس در این باره معتقد است حق طبیعی سازنده ها و مالکان این است که آن طور که تشخیص می دهند ملکشان را نگهداری یا عرضه کنند.این در حالی ارزانترین تور قبرس  است که رییس شورای عالی استان ها نیز در گفت وگو با دنیای اقتصاد اعلام کرد: برای دفاع از مزایای طرح اخذ عوارض از خانه های متروک در صحن مجلس حاضر خواهد شد و برای جلب نظر نماینده ها تلاش خواهد کرد.
هزینه طرح بیشتر از درآمدش است
علی اکبر آقایی، رییس کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن اشاره به رد طرح شورای عالی استان ها با اکثریت آرا در کمیسیون عمران، گفت: آمارها نشان می دهد، در دوره های قبل که دولت و شهرداری قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی را اجرا کردند، هزینه های اجرایی آن از طراحی حرفه ای سایت  جمله شناسایی خانه های خالی و فراهم کردن سازوکار لازم برای آن، بیش از عواید حاصل از اجرا بود، که این یکی از عمده دلایل مخالفت نمایندگان مجلس با تصویب طرح محسوب می شود.
وی البته ارائه توضیحات کامل در مورد دلایل تصویب نشدن طرح مالیات بر خانه های خالی را به قرائت گزارش کمیسیون در صحن علنی مجلس موکول کرد و گفت: کمیسیون عمران در این ارزانترین تور آنتالیا   گزارش به طور تخصصی دلایل مخالفت خود را اعلام خواهد کرد.
به گفته آقایی، طرح اخذ مالیات از خانه های خالی نتایجی جز نارضایتی مردم و تولیدکنندگان مسکن را به دنبال نخواهد داشت.وی در تشریح این موضوع به اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها اشاره کرد و گفت: پس از واقعی شدن قیمت ها، نگرانی هایی از کاهش ساخت و ساز در کشور به وجود آمده است، بنابراین در این   شرایط وضع قوانین بازدارنده از جمله اخذ مالیات از خانه های خالی موجب
افزایش نگرانی سازنده ها و کاهش حجم ساخت وسازها می شود.
تشویق به جای تنبیه
رییس کمیسیون عمران مجلس در عین حال با توجه به تجربه های جهانی در طراحی حرفه ای سایت  این مورد یک راهکار نیز ارائه کرد. وی با تاکید بر لزوم به کارگیری راهکارهای تشویقی برای مبارزه با پدیده احتکار مسکن، گفت: مثلا برخی از کشورها در حال حاضر از درآمد حاصل از اجاره مسکن مالیات دریافت نمی کنند که این می تواند الگوی مناسبی برای ایران نیز باشد و مالکان خانه ها را ترغیب به عرضه خانه های خود به بازار مسکن کند.
مالیات به شهرداری ها نمی رسد
مهرداد لاهوتی نیز دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس ارائه طرح اخذ مالیات از خانه های خالی از سوی شهرداری های را از اساس نادرست دانست.
وی در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: به طور کلی هر نوع مالیاتی که در کشور دریافت می شود باید به دولت برسد، بنابراین ارائه طرحی با مضمون مالیاتی از سوی شورای عالی استان ها محلی از اعراب ندارد.
وی نیز اظهارات رییس کمیسیون عمران را در مورد تبعات روانی و تاثیر منفی این طرح بر روند تولید مسکن تایید و تاکید کرد که برای کنترل بازار مسکن و ترغیب مالکان به عرضه ارزانترین تور آذربایجان   خانه های خود به بازار فروش و اجاره، باید از ابزارهای تشویقی به جای ابزارهای تنبیهی استفاده کرد.
همچنین نرخ پایین عوارض پیشنهاد شده از سوی شورای عالی استان ها برای خانه های خالی از دیگر دلایلی است که به اعتقاد لاهوتی اجرایی بودن و مفید بودن طرح مالیات بر خانه های خالی را با ابهام مواجه کرده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، با وجودی که پیش از این مرکز پژوهش های آپارتمان اجاره ای سمنان  مجلس نیز با ارائه دلایل مستدل، طرح اخذ مالیات از خانه های خالی را رد کرده بود و اکنون این طرح در بررسی اولیه کمیسیون تخصصی نیز رای نیاورده، اما هنوز تا رای گیری نهایی در صحن علنی مجلس و تعیین تکلیف سرنوشت طرح پیشنهادی شهرداری ها، یک گام باقی مانده است.
شاید همین موجب شده که پیشنهاددهندگان طرح هنوز به تصویب آن امیدوار باشند.
شهرداری متولی رسیدگی به خانه های خالی
مهدی چمران، رییس شورای عالی استان ها در گفت وگو با دنیای اقتصاد از تلاش اعضای شورا برای دفاع از طرح پیشنهادی خبر داد و تصریح کرد: در جلسه علنی بررسی طرح برای ارائه آپارتمان رهنی هشتگرد   دلایل شورای عالی استان ها در مورد لزوم اخذ مالیات از خانه های خالی به مجلس خواهد رفت.
چمران همچنین مخالفت نمایندگان مجلس با اخذ مالیات از خانه های خالی از سوی شهرداری ها را نادرست دانست و گفت: شهرداری ها مسوول اداره شهرها و رسیدگی به زمین ها و خانه های متروکه هستند و در بسیاری موارد برای جلوگیری از سوءاستفاده از این خانه ها و جرم خیز شدن آنها، هزینه می کنند، بنابراین درآمد حاصل از اخذ مالیات از چنین املاکی نیز باید به شهرداری ها برسد.
همچنین خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز با نظر ارزانترین تور ایتالیا   چمران در این زمینه موافق است و اگر چه حل معضل کمبود مسکن را چند متغیری می داند اما در عین حال می گوید: وضع مالیات بر خانه های خالی راهکار مناسبی در جهت کنترل بازار مسکن و تامین نیازهای مستاجران و خریداران است.
به گفته دانشجو، در عین حال که اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند ابزاری برای ترغیب مالکان به عرضه املاکشان باشد، اما به موازات این طرح باید راهکارهایی از جمله عرضه مسکن از سوی دولت نیز صورت گیرد تا میزان عرضه و تقاضا به وضعیت تعادل برسد.
یک طرح ناقص
به گزارش «دنیای اقتصاد» هر چند هنوز امید به تصویب طرح دریافت مالیات از خانه های خالی وجود دارد، اما آن طور که اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز موضع گرفته اند، موافقت سایر خرید وفروش مسکن شاهرود  نمایندگان مجلس با طرح پیشنهادی شورای عالی استان ها بعید به نظر می رسد.
عبدالرضا ترابی، یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این مورد به نگرانی مجلس از به وجود آمدن موجی از نارضایتی در میان سازندگان مسکن به دنبال اجرای چنین طرحی اشاره کرد و همچنین گفت: به هر حال طرح های این چنینی باید از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و با تدوین چارچوب ها و بسترهای لازم برای اجرای آپارتمان اجاره ای نور    طرح به مجلس ارائه شود.به گفته وی، طرح اخذ مالیات از خانه های خالی از نظر نمایندگان مجلس مبهم و ناقص است.

.

No comments:

Post a Comment