Sunday, March 8, 2009

خانه به دوشي پشت ماشين هاي اجاره اي


یوسف آباد كنار آمدن با خانه به دوشي كار سختي است، اما از آن سخت تر خود اسباب كشي است. پروسه جمع كردن وسايل و خريد چسب پهن و كارتن براي بسته بندي تا گرفتن وانت يا كاميون براي حمل آن. زماني خودمان بايد اسباب و وسايل را كول مي كرديم، اما حالا اين كار هم به يك تخصص در ميان كارگران تبديل شده و از طرفي يك رديف بودجه براي اجاره نشين ها مي خواهد!
حتما شما هم بر اين باوريد كه بدترين خاطره هاي اجاره نشيني مربوط به قسمت اسباب كشي آن است. از جمع كردن وسايل بگيريد كه براي خودش به تنهايي يك داستان پرفراز و نشيب است تا سوار كردن آنها بر ماشين حمل بار، خالي كردن آن و چيدن دوباره در خانه جديد.
البته اگر اين اسباب كشي نقل و انتقال از يك خانه اجاره اي به خانه اي باشد كه تازه خريداري كرده ايد، دردسرهاي مربوط به اسباب كشي كمي قابل تحمل تر مي شود، اما اگر قرار باشد از طبقه چهارم يك خانه اجاره اي به طبقه سوم يك خانه اجاره اي ديگر نقل مكان كنيد كه البته هيچ كدام هم آسانسور باربر ندارد قضيه طور ديگري مي شود. حالا فرض كنيد شما يك مستاجر هستيد كه يك سال از زمان قرارداد منعقد شده با صاحبخانه تان گذشته است و صاحبخانه شرط تمديد قرارداد را اضافه كردن يك ميليون تومان به پول رهن و 30 هزار تومان به اجاره تعيين كرده است. پرداختن اين پول ها در توان شما نيست، پس مجبور مي شويد به دنبال مكاني مناسب با بودجه خود بگرديد، به علت محدود بودن هزينه نمي توانيد در همان محله اي كه ساكن هستيد دوباره خانه اي بگيريد.
در اين گشت و گذارها به دنبال خانه يك دفعه مي بينيد كه از غرب شهر سر درآورده ايد، در دروس صورتي كه منطقه مسكوني قبلي تان در شرق شهر بود. البته مهم اين است كه شما بالاخره يك سرپناه مناسب يافته ايد، حالا مجبوريد اسباب هايتان را جمع كنيد. نیاوران
گام اول، بسته بندي
وسايل برقي كه حتما جعبه اي دارند كه يك سال در انباري خانه، البته اگر موجود بوده، خاك خورده اند، وسايل چوبي هم كه البته به جعبه نيازي ندارند، اما با حجم زيادي كه مي گيرند هميشه در اسباب كشي ها مشكل ساز هستند، اما امان از خرده ريز و لوازم تزئيني، مجسمه ها، شكستني ها، لوسترها و ... . بهتر است تا زماني كه مستاجر هستيد از خريد وسايل غير ضروري پرهيز كنيد تا هم در زمان اسباب كشي دچار مشكل نشويد و هم اگر مجبور شديد به خانه كوچكتري نقل مكان كنيد از روي اجبار آنها را به انباري خانه منتقل نكنيد. خب حالا وسايل را به هر زحمتي كه بود بالاخره جمع كرديد، در اين مرحله بايد فكري به حال حمل و نقل اسباب هايتان بكنيد. سهروردي شمالي
گام اول؛ يافتن موسسه حمل و نقل
كدام اتوبار را بايد انتخاب كرد؟
چند ويژگي را در اين مورد لحاظ كنيد. نكته بسيار مهم اين است كه به اتوبار مراجعه كنيد كه داراي مجوز اتحاديه حمل و نقل باشد، اين اتوبارها داراي دفتر كار مشخص هستند، اين اتوبارها به همراه ماشين، كارگر هم دارند. كارگران اين اتوبارها معمولا در استخدام آنها هستند و مي توان گفت در كار حمل و نقل اثاثيه حرفه اي شده اند، اما اتوبارهاي فاقد مجوز غالبا مكان مشخصي ندارند و ممكن است يك نفر خواسته باشد با تنها كاميوني كه دارد با عنوان اتوبار شماره منزلش را در روزنامه اي آگهي دهد و با اين كار جلوه موجهي به كارش بدهد. اين افراد معمولا كارگرهايي را از ميادين شهر براي اسباب كشي همراه خود مي برند كه اين كارگرها هم بعضا تازه كار هستند  و البته در اين صورت امنيتي هم در كار نيست. به چه اعتباري مي خواهيد كه اثاثيه تان را به آدم هايي كه جا و مكان مشخصي ندارند و مشخص نيست كه قابل اعتماد هستند يا نه، بسپاريد و آنها را براي چند ساعت وارد حريم خصوصي زندگي خود بكنيد. پس تا اينجا مطمئن شديد كه بايد از اتوبارهاي داراي مجوز ماشين تهيه كنيد. دولت - جهانتاب
نكته بعدي اينكه، اگر برايتان مهم است كه از چه منطقه اي ماشين تهيه مي كنيد، بدانيد كه اسم اتوبارها الزاما نشان دهنده منطقه اي كه اتوبار در آن واقع شده نيست.
به عنوان مثال، ممكن است يك اتوبار با نامي از شمال تهران در جنوب تهران واقع شده باشد، پس اقلا براي اين كار مي توانيد به پيش شماره هاي تلفن توجه كنيد.
گام سوم؛ پرداخت پول
اما هزينه حمل و نقل اثاثيه تان چقدر مي شود؟
اين بستگي به ميزان اثاثيه و فاصله محل سكونت شما تا محل جديد دارد. ميزان اثاثيه از آن جهت مهم است كه مثلا ممكن است مجبور شويد دو كاميون كرايه كنيد يا يك كاميون را دو بار پر و خالي كنيد و از طرفي فواصل راه ها هم باعث افزايش ساعت و در نتيجه افزايش هزينه حمل ونقل مي شود. البته در اين ميان مزد كارگرها را هم نبايد از ياد ببريد.
اما اين هزينه ها چطور محاسبه مي شود؟ زعفرانیه
براي مسافت هاي داخل شهري اين هزينه به طور ساعتي محاسبه مي شود كه متوسط آن براي سه ساعت است.در اين زمان مشخص سه ساعته، بسته به نوع ماشين، قيمت ها متوسط است.هزينه كرايه ماشين هاي 4 متري كوچك اتاق چوبي يا فلزي براي سه ساعت، 20 هزار تومان است.ماشين هاي 5 متري متوسط اتاق چوبي يا فلزي، 22 هزار تومان و ماشين هاي 6 متري بزرگ اتاق فلزي 24 هزار تومان.اين سه ساعت از زمان شروع حركت كاميون به سمت محلي كه قرار است تخليه شود تا پايان خالي كردن بار محاسبه مي شود.
البته با كوتاه و طولاني شدن مسيرها اين قيمت ها تا حدودي كم و زياد مي شود كه قيمت نهايي در نهايت حاصل توافق دو طرف است.نرخ حمل و نقل هاي بين شهري براساس ساعت محاسبه مي شود و فاصله مبدا تا مقصد. مثلا يك كانتينر بزرگ اتاق فلزي كه از تهران به كرج مي رود بسته به ميزان وسايلي كه دارد و زماني كه اين حمل و نقل طول مي كشد بين 30 تا 35 هزار تومان دريافت مي كند.
و اما نرخ مزد كارگرها چقدر است؟
موتور جستجوی مسکن و املاک ایران
نرخ مزد كارگرها ساعتي محاسبه مي شود و بسته به اينكه هر كدام از واحدهاي محل سكونت در چه طبقه اي واقع شده باشند، اين نرخ متفاوت است.مثلا براي طبقات اول و دوم بين يكهزار و۵۰۰ تا يكهزار و 600 تومان و طبقات سوم و چهارم بين يكهزار و۷۰۰ تا يكهزار و۸۰۰ تومان محاسبه مي شود.
برج ها هم كه آسانسور مخصوص حمل بار دارند.
البته باز هم بسته به بزرگ و سنگين بودن وسايل، اين نرخ افزايش مي يابد، به عنوان مثال حمل يك يخچال فريزر سايدباي سايد در راهروهاي تنگ مسلما كار سختي است.كارگرها مزد خود را به طور جداگانه از صاحب بار دريافت مي كنندكه البته ممكن است آنها دراين ميان انعام خوبي هم بگيرند.اما اگر در موقع جابه جا كردن و حمل وسايل توسط كارگرها خسارتي وارد شد، بايد ديد اين خسارت آيا نتيجه بي احتياطي كارگر بوده يا اينكه خسارت وارده اجتناب ناپذير بوده است. مثلا اگر ظرفي شكستني در اثر كوتاهي كارگر افتاده و بشكند مسلما پرداخت خسارت به عهده اتوبار است، اما اگر در جابه جايي يك وسيله سنگين و بزرگ در راهروها، بار صدمه اي ببيند مطمئنا آن خسارت اجتناب ناپذير بوده، البته در نهايت برسر اينكه خسارت ها بر عهده چه كسي است بين صاحب بار و اتوبار توافق صورت مي گيرد.
اما براي اينكه خاطره خوشي از اسباب كشي ها در ذهنتان بماند، چه بايد بكنيد؟
اول اينكه بازهم توصيه مي كنيم، اگر مجبور بهاجاره نشيني هستيد حتما از خريد وسايل غيرضروري و تزئيني و همين طور وسايل بزرگ و سنگين و جاگير خودداري كنيد.
با تصور اينكه پايين بودن نرخ بعضي اتوبارهاي بدون مجوز اتحاديه، باعث صرفه جويي در هزينه حمل و نقل كالايتان مي شود، مرتكب اشتباه نشويد چه بسا اين كار خسارت هاي جبران ناپذيري به شما وارد كند. كمي پول بيشتر خرج كنيد و به اتوبارهاي مجاز مراجعه كنيد، در عوض خيالتان آسوده تر خواهد بود.اگر وسايلتان از گنجايش يك كاميون بيشتر است دو راه پيش رو داريد.
اول اينكه مي توانيد يك كاميون را پر كرده به مقصد برويد، بار را خالي كنيد و دوباره با همان كاميون نصف باقيمانده وسايل خود را حمل كنيد. با اين كار البته زمان حمل و نقل بارتان كمي طولاني تر مي شود، اما به لحاظ اقتصادي صرفه بيشتري دارد. وبسایت تخصصی چاپ و تبلیغات
راه دوم اين است كه همزمان با دو كاميون به طرف مقصد حركت كنيد. با اين كار مجبوريد بيشتر از راه اول هزينه كنيد، اما در عوض در وقت خود صرفه جويي كرده ايد.

No comments:

Post a Comment